ریشه های هراس افگنی و القاعده درخارج از مرزهای افغانستان آبیاری میشود
 فخرزاد فخرزاد

وای برملک که در آنجا هیچ کس شاد نیست

نیست انسانیکه مال خانه اش برباد نیست

                                                        

معاون رئیس جمهور امریکا میگوید در راهبرد جدید که در باره امنیت روی دست اوباما میباشد هدف آن نابودی القاعده در کشورهای عراق ٫ سومالی ٫ افغانستان ٫ و مناطق قبایلی پاکستان میباشد اوباما همچنان در یک صحبت دیگرش اظهار داشت مردم افغانستان نباید طعمه دشمنان ما شوند .

مجلس سنای امریکا لایحه را به تصویب رسیده که در آن سی و سه ملیارد دالر اضافی برای جنگ در افغانستان تقاضا شده بود .

پیشنهاد یک سناتور امریکا در مورد قانونی شدن حضور قوت های امریکائی را در افغانستان مجلس سنای مذکور رد نمود .

درین رابطه میخواهم نظریات عده از مردم افغانستان وآگاهان امور را خدمت خواننده گان گرامی یاداور شوم .

آگاهان امور را عقیده برآنست که مردم افغانستان طی سه دهه بخصوص نه سال اخیر قربانی تجاوزات تروریستی که ریشه آن خارج از مرزهای افغانستان آبیاری میشود بوده و میباشد ازهمین سبب است که سیل خون در کشور جاری به قیمت صدها ملیارد دالر ثروت های مادی معنوی کشور غارت سرزمین جنت نشان ما به پایگاه مافیای مواد مخدر بین المللی و میدان نبرد کشورهای مهاجم و متخاصم مبدل گردیده است .

فقر بیکاری گسترش فساد اداری در کشور بیداد میکند گسترش فرهنگ معافیت ٫ زن ستیزی ٫ قانون ستیزی ٫ رو به افزایش است اگر واقعا˝ آقای  اوباما وجامعه جهانی خواهان محو تروریزم و القاعده میباشند بخاطر مسدود نمودن هزاران لانه تروریزم در آنطرف مرز و محدود نمودن صلاحیت افراد معلوم الحال مانند نظامیان اداره ای. اس . ای و حامیان خارجی آنها قاطعانه و صادقانه گام بردارد تا دیگر مردمان کشورما و کشورهای منطقه طعمه دشمنان اوباما نگرند وهمچنان در مصرف نمودن سی وسه ملیارد دالر که جدیدا˝ به تصویب رسیده دقت به خرچ دهند تا مثل سه صد ملیارد دالر سالهای گذشته به هدر نرود درغیر آن هرنوع ادعاها زیرنام جنگ مردمی ٫ اخلاقی ونیاز ملی ٫ دولت امریکا در رابطه به جنگ افغانستان خوانده میشد نزد اکثریت مردم امریکا وسایر نقاط جهان لحظه به لحظه کمرنگ شده واعتبار خود را از دست میدهد .

همچنان مقامات ارشد دولتی بریتانیا ادعا نموده اند که ما برای تامین امنیت جاده ها وشهرهای بریتانیا در افغانستان سربازان خویش را توظیف نموده ایم .

مردم و آگاهان امور هرنوع ادعاهای کشور بریتانیا را در مبارزه با مواد مخدر و تروریزم ریاکارانه دانسته اضافه مینمایند تازمانیکه بجای حرفهای اغفال کننده در محو تروریزم و مواد مخدره صادقانه گام برداشته نشود امنیت مطمئین درهیچ نقطه جهان  بوجود نمیاید .

جنرال مکرستال در بخش از صحبت هایش اظهار داشت به تعداد چهل و دو کشور بخاطر تامین امنیت در افغانستان وظیفه انجام داده افزود تازمانیکه به حضور  قوت های ما درین کشور نیاز باشد ما به وظایف خویش ادامه میدهیم .

مردم میگویند تازمانیکه بخواستهای واقعی اکثریت مردم که عبارت ا ز تقویه قوای مسلح مدرن ٫ مسدود نمودن هزاران لانه تروریزم در خارج از مرزهای افغانستان وجود دارد تامین عدالت اجتماعی ٫ حاکمیت قانون ٫ احیا وبازسازی نهادهای زیر بینائی ٫ بالا کشیدن افراد صادق ٫ تحصیلکرده ٫ مسلکی ٫ ماهر ٫ در ارگانهای کلیدی ٫ مبارزه بخاطر تامین وحدت ملی ٫ جلوگیری از تشدید شدن هرنوع خشونت های خوانوادگی ٫ خصومت های قومی ٫ مذهبی ٫ لسانی ٫ سمتی ٫ تنظیمی ٫ حزبی ٫ تعقیب همکاری و روابط دوستانه با کشورهای منطقه و جهان وغیره میباشد صادقانه تن داده نشود .

نمیتوان باجابجا نمودن یک تانک محاربوی مجهز پیشروی دروازه هر افغان صلح و ثبات واقعی را تامین کرد.

مسولین امور از تدویر جرگه مشورتی صلح طی هفته دوم ماه جوزای سال جاری خبر میدهند در حالیکه در قرآنکریم بالای مسلمانان امر شده .

ترجمه :

( تمام مسلمانان باهم برادر اند بین آنها صلح کنید ) در جای دیگر آن صلح خیر خوانده شده است .

نیاکان ما نیز گفته اند که خون به خون شسته نمیشود خون را باید با آب شست .

اما مردم مارا عقیده برآنست که عامل اساسی جنگ یک عده کشورهای منطقه و جهان بوده ومیباشند که سالهاست بخاطر دستیابی اهداف شوم خویش یک تعداد افغانهای ساده٫  ناراضی وقدرت طلب را در دامهای تذویر اسیر و وسیله فشار خویش ساخته و به این جنگ خونین ادامه میدهند .

تازمانیکه غرض رهایی افراد مذکور جامعه جهانی وبخصوص کشورهای بزرگ مانند امریکا با عاملین جنگهای خونین برخورد قاطع ننمایند تدویر همچو جرگه ها چندان امیدوار کننده نمیباشد .

در مورد حملات خونین یک گروه مسلح که زیرنام کوچی بالای باشندگان ولسوالی های دایمیرداد و بهسود ولایت میدان وردک انجام دادند مردم این کار آنها را یک عمل خلاف اسلامی خوانده وسرنخ این حملات را نیز به خارج از مرزهای کشور دانسته و میدانند .

اما در مورد بازی های ریاکارانه یک عده افراد معلوم الحال که غرض بهره برداری سیاسی و اخذ پولهای گزاف دست آستین برزدند سخت نگران میباشند میافزایند کسانیکه از خون ملیونها مردم افغانستان قصرها ٫ بلند منزلها ٫ شرکت ها ٫ شهرک در داخل و خارج کشور اعمار نموده همیشه بالای سرنوشت شان بازی نموده اند حق ندارند سنگ دفاع و دوستی را زیرنام برادران کوچی و هزاره ها به سینه زنند وهمچنان از برادران کوچی و هزاره میخواهند خواستهای واقعیبنانه موی سفیدان و شخصیت های با اعتبار و صادق کشور راکه راه آشتی وصلح صفا را بین شان میانجگیری مینمایند بپذیرند تا جلو تکرار خونریزیها گرفته شود  .

مسولین ریاست مبارزه با فساد اداری اظهار میدارند بعد از آنکه صلاحیت تحقیق برایشان داده شده یک عده دوسیه ها را به لوی سارنوالی فرستاده اند که در آن یک تعداد مقامات ذیصلاح نیز شامل میباشند .

اعضای پارلمان به نسبت عدم معرفی کمبود کابینه دست به اعتصاب زده و معرفی کردن تکرار وزرا سرپرست را خلاف قانون میخوانند .

مسولین وزارت تجارت میگویند از تورید یک هزار وهشت صدتن تیل بی کیفیت در بندر حیرتان جلوگیری بعمل آمد میافزایند که روزانه ده ها تانکر تیل بی کیفیت از بنادر کشور هنوزهم وارد کشور میشود .

سخنگوی امنیت ملی از گرفتاری یک گروه انتحاری که در حملات اخیر نقش داشته خبر میدهند افراد مذکور از ارتباط خویش با هراس افگنان در آنطرف مرزهای افغانستان حرف زده اند .

نظر به نشر رسانه بیش از هشت صدتن در اتحادیه قالین بافان افغانی در پاکستان تنظیم بوده درین اواخر میخواستند به کشور باز گردند اما از تاریخ 25/1/1389 تا الحال رئیس آن که عبدالظاهر نام دارد اداره ای . اس . ای گرفتار و زندانی ساخته است تاهنوز دولت درین رابطه کدام کاری را انجام نداده است یکی از دلایل زندانی شدن آن پافشاری ای .اس .ای بخاطر جلوگیری از بازگشت آنها به کشور خوانده شده است باید افزود هنوزهم یکمقدار زیاد قالین افغانی و سایر تولیدات به مارک پاکستان در مارکیت های جهان صادر میشود که نفع آن به جیب دلالان پاکستانی میریزد .

سازمان عفو بین الملل در گزارش اخیر سالانه اش مینویسد طالبان وسایر نیروها حملات خویش را افزایش داده اند گسترش فرهنگ معافیت موجودیت زورمندان در مقامات ذیصلاح سبب شده که افغانستان در ساحه رشد بشری از آخر در درجه دوم قرار دارد مرگ میر مادران جریان داشته طی یک سال هفت هزار چهارصد حمله بالای مردم صورت گرفته که در آن غیرنظامیان اضافتر تلفات را متقبل شده اند .

ژورنالستان بواسطه طالبان کشته اختتاف شده بعضی از آنها بواسط دولت توقیف شده ٫ تجاوزات جنسی بالای عده زنان کودکان صورت گرفته است ٫ ازدواجهای قبل از وقت و اجباری ادامه دارد ٫ سیستم عدلی هنوزهم به پای خود استوار نیست ازین لحاظ است  که زنان بخواستهای خویش موفق نمیشوند اعترافات به زور و شنکنجه گرفته میشود دولت وطالبان را به نقض حقوق بشر نیز متهم نموده است .

مردم ولسوالی برک متال چند روز در مقابل حملات طالبان پاکستانی از منطقه خویش دفاع مسلحانه نموده اند نظر به اخبار که توسطه رسانه ها به نشر رسیده چندین تن طالبان پاکستانی عربی وغیره در آن جنگ کشته شده اند .

با تاسف به نسبت نرسیدن کمک به آنها ولسوالی مذکور توسط طالبان مذکور سقوط داده شد مسولین ولایت نورستان از تجمع چهار هزار طالبان پاکستانی غرض اعمال نفوذ به ولایات سمت شمال در منطقه برگ متال خبر داده درین مورد اظهار نگرانی نمود.

مردم ولایت بدخشان به نسبت گسترش ناامنی ها طی دوماه اخیر سخت نگران میباشند میافزایند به نسبت هم سرحد بودن ولایت بدخشان با ولایات پنجشیر ٫ نورستان ٫ پاکستان ٫ چین ٫ تاجکستان خطر آن وجود دارد که ولایت بدخشان مثل ولایات قندوز بغلان ٫ تخار به پایگاه فعالیت طالبان مبدل گردد .

میافزایند درحال حاضر خونریزی ها در ولایات مذکور جریان داشته مردم از ناحیه نبود امنیت ٫ کار ٫ فقر ٫ بیکاری ٫ گسترش فساد اداری ٫ فرهنگ معافیت ٫ عدم تطبیق عدالت اجتماعی و حاکمیت قانون سخت نگران بوده ازهمین لحاظ است که اکثریت مردم از جمله زنان به امراض فزیکی و روانی مبتلا شده اند .

اکثریت مردم ولسوالی ولایت غزنی به نسبت عدم دسترسی به خدمات صحی اظهار نگرانی نموده میافزایند تا رسیدن و طی نمودن ده ها ساعت به مراکز صحی یک تعداد مریضان از بین میروند

درین اواخر در داخل و خارج کشور شایعات وجود دارد که اوباما میخواهد که در آینده ها سرنوشت مردم و کشورما را یکبار دیگر زیر سلطه نظامیان پاکستانی قرار دهد و بواسطه آنها کشور و مردم مارا کنترول نماید تا زمینه عودت قطعات خویش را از افغانستان مساعد سازد درین رابطه مردم و آگاهان امور میگویند .

اکثریت قاطع مردم مادر هیچ وقت زمان حاضر نیوده و نمیباشند که به این عمل ننگین تن دردهند  میافزایند درصورت عملی شدن آن افغانستان به ویتنام دوم امریکا مبدل خواهد شد .

روز معلم زمانی در کشور ما دایر میشود که اکثریت معلمین به نسبت موجودیت نیروهای عقب گرا در کشور و عدم برخورد دلسوزانه و عالمانه مقامات دولتی زیر بهانه تطبیق اصلاحات اداری به مشکلات های اقتصادی روانی امنیتی دچار بوده باوجود سپری نمودن ده ها سال عمر عزیزشان در راه خدمت به اولاد کشور خوانواده هایشان از دسترسی به مواد مورد ضرورت اولیه سرپناه محروم بوده عده از آنها بواسطه اعمال خصمانه دهشت گران قربانی شده اند بباور آگاهان امور زمانی میتوان یک کشور را بطرف شاهراه تمدن وترقی سوق نمود که اساس معارف آن مطابق معیارهای عصر وزمان بازسازی و از استادان خدمتگار حمایت واقعی صورت گیرد .

داکتر غلام حبیب روزترا نویسنده کتاب بیکاری و راه حل آن در بخش از آن نگاشته است .

اشتغال و سکتور دولتی ٫ جنگ و خصوصی سازی دو مبحث جدا از یکدیگر نیست در جنگ با گلو به هلاکت میرساند اما در خصوصی سازی با گرسنگی وبیکاری مردم را به هلاکت میرسانند که این را هم کشتار عمومی میگویند زیرا درین نوع جنگ ها طفل ٫ زن ٫ بزرگ ٫ کوچک ٫ را ازبین میبرند و محکوم به گرسنگی می سازند خصوصی سازی یکنوع ورشکستگی دستوری در شرایط فعلی افغانستان میباشد سندیکا یا اتحادیه کارگران را متلاشی می سازد کارگران سالمند را علیه کارگران جوان می شورانند اعتصاب شکن را تقویه میکنند و مزدها را کم می سازند رفوم های بازار رسیدن به بازار کار برای یک نسل مسدود میشود و اهداف تولید از اهداف انسان جدا میشود تغیر ساختار اقتصادی و شگاف یعنی تفاوت مابین طبقات اجتماعی و گروهای قومی را زیاد میسازد یکنوع اپارتاید اجتماعی را بوجود میاورد که جامعه را با مرزهای عیان و گاه مخفی به مناطق مختلف تقسیم میکند .

روند صرفه جویی کار ( راسیونالیزتشین ) و بستن کارخانجات و کلیه بخش های کارگری و کارمندان را تحت تاثیر قرار میدهند بیکاری عظیم در کشور کمک کرده است تا دست مزدها نازل نگاشته شوند و ساعت کارگران را زیاد ساخته اند یک تعداد با ثروت اندوزی مصروف اند و پولهای خود را در جاهای مناسب مالیاتی در سراسر جهان نقل میدهند و شکایت از بلند رفتن وزن میکنند ودیگران از گرسنگی رنج میبرند سکتور خصوصی و تجاران که صاحب شرکت های کوچک و متوسط در محل میباشند دچار ورشکستگی میشوند مجبورند تولیدات خود را به تجار بزرگ جهانی قرار دهد و یا دروازه تولیدات خود را مسدود کند شرکت های جهانی بازار داخلی را در کنترول خود میاورند نتیجه آنست در افغانستان بیکاری زیاد میشود .

خلاصه اینکه مردم و آگاهان امور علت دشواریهای فوق ذکر را طی سه دهه بخصوص قریب به نه سال گذشته را آبیاری نمودن ریشه های تروریزم و القاعده را درخارج از مرزهای افغانستان بواسطه یک عده کشورهای منطقه و جهان دانسته اضافه مینمایند با تاسف هنوزهم این بازی خونین زیر پرده مبارزه با تروریزم مواد مخدر ٫ عاملین فساد اداری وغیره بخاطر دستیابی به منابع ثروتهای مادی ومعنوی کشورما منطقه بخصوص منابع بزرگ نفت و گاز آسیای میانه ادامه دارد و تازمانی که کشورهای مذکور ازین بازیهای خونین که سبب فقر گسترده فساد اداری گسترش فرهنگ معافیت جاری شدن سیل های خون و مهاجرت ملیونها تن هموطنان ما د کشورهای جهان ومبدل شدن کشور به پایگاه بزرگ مافیای مواد مخدر و میدان نبرد کشورهای متخاصم گردیده دست بردار نشوند نمیتوان تروریزم را به کلی ازبین برد زیراکه بزرگترین منبع آبیاری ریشه های تروریزم در خارج از مرز های افغانستان بواسطه بازیگران موصوف و مافیای بین المللی مواد مخدر آبیاری میشود و یکی از راهای بیرون رفت از وضع موجود اتحاد و یکپارچه گی افغانهای سربلند آزادی دوست جلب همکاری صادقانه بشریت صلح دوست و ترقی پسند جهان وجامعه جهانی غرض مبارزه وسیع و قاطع درین مرحله حساس تاریخی یک امر حیاتی بوده و میباشد .

درغیر از آن هرنوع ادعای غیرواقعی و ادامه بازیهای ریاکارانه مردم ووطن مارا بسوی نابودی سوق خواهند نمود .


May 31st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات